5. dubna 2013

Úžasná Zeměplocha

Dnešní článek se bude týkat série, ze které mám přečtenou jen poměrně malou část, ale přesto se domnívám, že mi to nebrání, jednoznačně ji doporučit. Úžasná zeměplocha od Terryho Pracheta je prostě úžasná. Zároveň se jedná o jednu ze dvou fantasy sérií, které uznává a dokonce mě na ni přivedla  moje mamka (učitelka češtiny a angličtiny, takže naše knihovna slouží jako zásobárna povinné četby typu Babička pro široký okruh známých). Jen tak pro zajímavost, ta druhá série je Harry Potter.





Na začátek by bylo dobré říct, co je vlastě ta Zeměplocha. Pokud budu citovat ze stránek discoworld. (Objevila jsem je dneska a pokud vás zajímá víc informací, určitě navštivte.)

Zeměplocha je plochý svět, jehož nádhera se dá nejlépe ocenit při pohledu z výšky. Vypadá v podstatě jako geologická pizza, s úplnou sbírkou krajinných typů od pouští přes úrodné nížiny po věčně zasněžené vrcholky majestátních pohoří. Putuje vesmírem na zádech čtyř slonů, kteří stojí na hřbetě velké vesmírné želvy A'Tuin. Želva je to opravdu velká, rozmachy svých tisíciletími zvrásněných nohou rozhání řídké mlhoviny a v jejích očích se odráží světla milionů hvězd. Kolem celého uskupení obrovských tvorů, nesoucích disk světa, obíhají ve věčném tanci malé slunce a malý měsíc, oba září vlastním světlem. Okraj světa se třpytí odlesky světla na myriádách kapek vody rozptylujících se z proudů vody přepadávajících z moří do nekonečné mezihvězdné prázdnoty.


Čím je zvláštní? Mimo jiné svým rozsahem. Jen knih je 39 a to nemluvím o různých průvodcích, encyklopediích a jiných doplňujících knihách. Říkáte si, jak někdo může napsat třiceti devítidílnou sérii? Na Zeměploše se odehrává totiž sérií hned několik, každá o určité skupině hrdinů. Přestože na sebe knížky navazují, každá má svůj příběh, není tedy problém číst je na přeskáčku. Všechny série jsou ale nějak propojeny, ať už postavami nebo prostředím.

Na výše zmíněných stránkách je mimo jiné, tento obrázek, na kterých jsou vidět všechny knížky.

Knihy

  •  Barva kouzel
  • Lehké fantastično
  • Čaroprávnost
  • Mort
  • Magický prazdroj
  • Soudné sestry
  • Pyramidy
  • Stráže! Stráže!
  • Erik
  • Pohyblivé obrázky
  • Sekáč
  • Čarodějky na cestách
  • Malí bohové
  • Dámy a pánové
  • Muži ve zbrani
  • Těžké melodično
  • Zajímavé časy
  • Maškaráda
  • Nohy z jílu
  • Otec prasátek
  • Hrr na ně!
  • Poslední kontinent
  • Carpe Jogulent
  • Patý elefant
  • Pravda
  • Zloděj času
  • Poslední hrdina
  • Úžasný Mauricius a jeho vzdělaní hlodavci
  • Noční hlídka
  • Svobodnej národ
  • Podivný regiment
  • Klobouk s oblohou
  • Zaslaná pošta
  • Buch!
  • Zimoděj
  • Nedělat si prachy
  • Nevídaní akademikové
  • Obléknu si půlnoc
  • Šňupec
Já mám nejraději sérii o Toničce Bolavé(Svobodnej národ, Klobouk s oblohou, Zimoděj, Obléknu si půlnoc), protože jedni z hlavních hrdinů-Nac Mac Fíglové jsou bezkonkurenční. Těžko se to vysvětluje, musíte si o nich přečíst.

Hlavní důvod, proč jsem si sérii tak zamilovala je autorův styl. Neuvěřitelně vtipné, neuvěřitelné přirovnání a popisy, neuvěřitelné poznámky pod čarou. Já si vždycky říkám, to je taková blbost, až je to naprosto geniální. Zároveň se zde objevují poměrně vážná témata, ale přesto podaná vtipně.

Prachet také paroduje nejen různá fantasy díla, ale vlastně všechno, například v Buch!, které právě čtu, je malý skřítek v krabičce jménem iPaco. Dobré, ne?

Můj obdiv patří také překladateli Janu Kantůrkovi, protože přeložit všechny jména, tak aby z nich nezmizel jejich vtip... Klobouk dolů. Zároveň po vzoru autoru doplňuje poznámky pod čarou pro české čtenáře.

Jestli chcete zkusit trochu jinou fantasy, určitě vyzkoušejte. Třeba jenom jednu, i když si myslím, že kdo přečte jednu, nepřestane.

A co vy, znáte Zeměplochu?



1 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Pratchee je neuvěřitelný autor, o to více mě mrzí ta jeho nemoc... hrozný osud pro tak skvělý mozek. K jeho Zeměploše jsem se dostala kolem čtrnácti, kdy jsem si od souseda půjčovala jednu knihu za druhou a nejoblíbenější byla Čaroprávnost. V Londýně v antikvariátě jsem pak sehnala kupu výtisků za rozumnou cenu, jeho angliština je krásná. A nejen Zeměplocha je skvělá, Night watch nebo Národ taky stojí za přečtení. Veronika