30. června 2014

První úkol - zadání

Je tu pondělí a s ním první úkol do Nového čtení! Nevíte, co je to Nové čtení? Nebo to snad víte a ještě jste se nezapojili? Nejvyšší čas to napravit! Přímo tady!

.
.
.
Hotovo?
Ne? Tak rychle, ať můžeme pokračovat.
.
.
.
Konečně jsou všichni přihlášeni?
Výborně, můžu vám říct, o co tenhle týden půjde.

Začneme jednoduše. Naším úkolem (já v tom jedu s vámi) bude přečíst knihu, jejíž žánr není náš šálek kávy nebo se mu prostě z nevysvětlitelných důvodů vyhýbáme.

Proč? Protože cílem Nového čtení je poznat něco nového. Protože i věci, které nemáme rádi nás mohou překvapit. Protože mezi tím, co nesnášíte a milujete je často malý rozdíl.

Sáhnout po první knížce v daném žánru ale není to, čeho jsem chtěla docílit. Já bych naopak chtěla, abychom si všichni přečetli to nejlepší, co daný žánr nabízí. Tady je pár tipů na knihy a autory různých žánrů, které jsem četla já a můžu je všem doporučit. Naopak budu ráda, když mi napíšete doporučení na žánry, které bych ráda poznala líp já.

Detektivky

Agatha Christie 
Jo Nesbø
Jeffery Deaver

Klasika

Betty McDonaldová - Vejce a já, Co život dal a vzal 
Moliére - Lakomec
George Orwell - 1984 (pro milovníky dystopií)
Paulo Coelho - Alchymista
Daniel Keyes - Růže pro Algernon

Romantika

Kateřina Petrusová
Jane Austen
William Shakespeare - Romeo a Julie
Romain Rolland - Petr a Lucie

Válečné romány

Erich Maria Remarque - Na západní frontě klid
Deník Anny Frankové
Ruta Sepetys - V šedých tónech

Společenské romány

J. K. Rowlingová - Prázdné místo
Timur Vermes - Už je tady zas
Christina F. My děti ze stanice ZOO

Dystopie

Suzanne Collins - Hunger games
Veronica Roth - Divergence

YA

John Green - Hvězdy nám nepřály, Hledání Aljašky

Budu ráda, když mi ukážete, že sci-fi je více než Jules Verne a fantasy může nabídnout víc než Pratchetta a upíry.

14 komentářů:

LennaS řekl(a)...

Takový úkol jsem upřímně čekala, takže jsem se pustila do historického románu, ale o tom tedy až v článku za týden. :)

Amaterasu řekl(a)...

Já si asi přečtu Lassie se vrací, protože příběhy o zvířatech (natožpak o psech) moc často nečtu. A zrovna Lassie je taková celkem klasika, tak proč ne :)

Unknown řekl(a)...

Také jsem se přihlásila:) Z těch knih, co jsi uvedla, jsem jich četla mnoho, ale hodně jsem se vyhýbala dysoptii (ani jsem nevěděla, že takové slovo existuje), takže si asi přečtu něco takového :)

Ke všemu to bude super oddychovka na prázdniny.
http://ordinary-silly-things.blogspot.com

Unknown řekl(a)...

A fakt, že jsem to slovo poznala teprve teď, svědčí k tomu, že ho neumím ani správně vyskloňovat :D

Unknown řekl(a)...

Skvělý projekt, doufám, že pokaždé najdu něco nového, i když nevím, jestli to stihnu přečíst :) Na toto téma jsem si vybrala Dekameron, ale to bude nejspíš na dýl než na týden, no uvidíme :)

Jana CM řekl(a)...

Pěkný nápad, možná si nějaké úkoly zkusím, ale obecně spíš v létě plánuju trajdat venku a užívat přírody než číst, a tak jsem se ofiko nepřihlásila :-) Ale sleduju tě bedlivě!

Maria Friedlová řekl(a)...

Asi zajdu do knihovny pro Deavera. :) paní knihovnice mi řekla, ať se určitě stavím, tak tam zřejmě zajdu. :) dobrý nápad. ;)

Jitka řekl(a)...

Tak jsem tam teda ten link taky dala.. Mno a hned jsem v pasti.. Co teď Bude vadit Historický horor? Norm nečtu věci starší jak 50 let a i to je napováženou :D

Anonymní řekl(a)...

Asi se vrhnu na Podezřelého. :)

Mariš řekl(a)...

Práve som sa prihlásila :) Tuším konečne siahnem po Shakespearovi, ktorého som ešte ani neotvorila :D

Unknown řekl(a)...

Sice mi chybí ten pocit stránek na prstech, ale na druhou stranu... audiokniha projde i při některé pracovní činnosti :-)

Majka Danihelová řekl(a)...

Ja som minule prečítala prvú detektívku a dosť ma prekvapilo, že sa mi vlastne aj celkom páčila, len neviem, či by som také knihy vedela čítať v takom počte ako napríklad YA :D

Bastera řekl(a)...

Já to objevila až teď, ale přečetla jsem knihu Sebevraždy panen, které jsem se vyhýbala a tušila jsem, že nebudou nic pro mě, tak se můžu taky přidat? :)

g řekl(a)...

"…že fantasy může nabídnout víc než Pratchetta…"? Jak jako víc než Pratchetta? O.o pfffů

Tipy:
Ski-fi:
D. Adams - Stopařův průvodce Galaxií -
Restaurant na konci vesmíru -
Život, vesmír a vůbec -
Sbohem, a díky za ryby -
Převážně neškodná;

I. Asimov - Nadace (+ všechna pokračování);

Fantasy:
N. Gaiman - Nikdykde (je to Umghpf!);

A. Sapkowski - Zaklínač-Stříbrný meč,
Zaklínač-Věčný oheň,
Zaklínač-Meč osudu (sbírky povídek);

R. Holdstock - Les mytág (mytologické fantasy)
---

Všechno to jsou Must-read books (možná až na tu poslední, ale je taky dobrá).
Víc než Pratchetta… jdu to rozdýchávat ;)